måndag 14 december 2015

Niynlärning av HTM-position med hjälp av plattform

Jag vet att jag borde fokusera på det som vi faktiskt SKA tävla i, men jag kan inte låta bli! Plattformen står där, godiset finns och Nässla vill jobba så då bara måste jag prova att lära in en htm-position med plattformen. Började först med att hon stod rakt och så belönade jag henne under tiden jag själv ställde mig i position så fick hon skapa sig en bild av hur det borde se ut. Nästa steg är det som syns här, dvs att komma in i postion från olika ställen. Här döper jag den till "Ex" (sex minus s) då det är position 6 och jag vill undvika ytterligare ett kommando med "ssss" då vi har så himla många redan.



Detta var i går och i morse var jag tvungen att prova ta bort plattformen för att se om hon verkar förstå. Valde att göra det lätt för henne med massor av repetitioner innan (som inte syns på filmen, så kul är det inte att se när hon får äta 100 godisbitar) och sen kasta belöningen bakåt så hon kom in rakt framifrån i rätt position. Man ser att hon ibland blir lite förvirrad och vill komma in vid sidan (kan säga att postion 2 är ännu svårare, då den är himla nära fot) men ganska snart kopplar det. 


Hur ska jag kunna fokusera på något annat nu när det finns hur många positioner till att lära in? Måste nog ta tjänstledigt från jobbet eller nåt.. 

1 kommentar:

Erika sa...

Tjänstledigt får det bli! Så himla duktig hon är!! Och du med. Jättekul att se filmer hur ni tränar.