fredag 6 november 2015

Seriös lydnadsträning i hallen

Eftersom jag går min jägarkurs på tisdagar (den måste jag skriva mer om sen!) när vi har öppen träning i lydnad på klubben blir det inte så mycket träning för mig och Nässla i lydnad. Visst, liiiite jobbar vi hemma, men det finns liksom en gräns hur mycket man kan träna vändningar på stället på en enda matta. Däremot har jag ju varit jättepeppad på shaping och klickerträning sedan expot så lite trickträning har jag minsann jobbat massor med. Mer om det senare! Nu ska jag istället rapportera om gårdagens träning i lydnad, som jag är så tacksam över att jag och Zandra får till! Seriös och välplanerad träning mitt i allt mitt kaos. När man har hyrt hallen kliver man liksom upp ett steg när man annars bara kör lite ad hoc och jag brukar tom få till en träningsplan innan. Eftersom minnet är bra men kort så måste jag skriva upp hur det gick här, så jag kan läsa inför nästa gång vi kör ett sånt här seriöst pass.

Sitt i grupp - hade planerat två omgångar, en med belöning framför och en utan på slutet, men då hon var helt mentalt slut på slutet valde jag att avstå den utan belöning framför henne och inte förstöra något. 

Ligg i grupp - Hon har gjort detta hyfsat uppe på klubben och inte varit så orolig, men i hallen blev hon ganska omgående orolig när jag gick. Jag hade bestämt att göra ett kort pass först där hon fick ligga nära dörren, sen ett längre bort, men valde att ha henne nära båda gångerna, för att bygga  upp tryggheten. Stor skillnad mot första gången, men behöver helt klart mer träning i den miljön. 

Fritt följ - Tog in henne direkt i hallen igår och gjorde två omgångar fritt följ. Klickade position och sättande och hon jobbade jättefint och höll sig var jag ville ha henne. Nästa steg är att testa hennes uthållighet. 

Sättande under gång - Sitter inte alls och gör på TLs kommendering! Träna på kommendering till nästa gång.  

Inkallande - Bra fart och jag jobbar fortfarande på att få förväntan på att stanna. 

Sändande - Först belönade jag henne att hon skulle hitta in snyggt i rutan, vilket hon gjorde. Sen efter pausen skulle jag köra hela kedjan (med fler moment efter innan belöning) men då fulade hon sig och stannade ett par gånger innan rutan. Alltså, den där pajasen. Jag bara skickade henne vidare och gjorde hela momentet, nu var hon stadig på inkallningen och det känns ganska bra. Nästa gång ska jag kalla in första gången (fast i en kedja så jag inte belönar just inkallningen) och sen ska jag göra en gång där jag går tillbaka och belönar i rutan.  

Hopp apport - Tjyvhund!! Träna med kommendering! 

Metallapportering - Greppar som om hon hade haft en så liten mun som ett marsvin men satt stadigt, men det var nog bara för att hon tjuvade på momentet innan.. 

Vittringsapportering - Detta var sista momentet i kedjan och det gick bra. Jag såg när hon var på rätt pinne men hon ville dubbelkolla det flera gånger innan hon väl tog den. Betydligt mindre tugg än sist. 

Fjärrdirigering - Körde denna med medelmåttig lekbelöning bakom, då går det mycket bättre. Hon har en tendens att flytta sig i sidled, men det kanske bara är jag som ser, domarna står ju vid sidan ;) 



Helhet - Den där signalen mellan momenten glömde jag att träna på.. Kom ihåg att belöna lugn och sans vid överlämnande av pinnen (för då var hon som en spänd fiolsträng!) men just ett kommando mellan behöver jag jobba mer på. 

Generellt så tycker jag att hon gör varje del bra och trots lite bus och hittepå så är jag jättenöjd med hur hon jobbade igår. Duktig hund! 

Inga kommentarer: