tisdag 24 november 2015

Nyutbildad inom TAG-teach

I helgen var jag och Zandra nere i Trollhättan och lärde oss lite nya saker och då handlade det inte alls om hund, utan om TAG-teaching. Jag var lite osäker på vad det egentligen handlade om och kanske skulle det vara lite jobbigt att hänga med när jag inte alls hade varit med på den där föreläsningen som stod som förkunskapskrav, men det visade sig att det inte var några helst problem! Antar att vanan med klickerträningen gjorde det hela relativt enkelt. 

Kursen skulle vara för både Eva Bertilsson och Emelie Johnsson Wegh, men Emelie var sjuk och vi hade bara Eva som lärare. Det gick dock alldeles strålande och jag tycker Eva bar upp kursen bra! Den här duon var ju med på Clicker Expo (och är med även nästa år i Danmark) men jag valde att inte gå för dem just då, eftersom jag skulle gå denna kurs. 

TAG-teach handlar kortfattat om att träna människor med samma princip som när man tränar hundar med klicker. Men för att lyckas med detta måste man bryta ner beteendet i minsta möjliga del vilket är den stora delen jag tar med mig därifrån. Vi fick göra en del grupparbeten och vid ett tillfälle skulle vi hitta TAG-punkter (som kriterier) för slutprodukten: "Komma i tid". Låter ju väldigt konstigt, men när man bryter ner det i mindre bitar så hittade vi många delmoment att träna på. Vi fick se denna film som jag tycker var väldigt tydlig. 

Visade den för sambon som blev grymt imponerad och när jag sa att jag kan ju träna någon så i hans hobby (att köra rc-bilar) blev han eld och lågor! Vi får väl se om jag får någon nytta av dessa kunskaper i andra sammanhang än hund ;-) Själv har jag redan några klara TAG-punkter som andra ska få klicka mig för under mitt FS proram för att jag ska bli showig. 

Inga kommentarer: