lördag 6 juli 2013

Semester 2.0

Det har varit lite tomt här några dagar och det har berott på att vi har haft lite mer semester i familjen Aasen/Karlsson! Vi tog vårt pick och pack och drog ner till Skåneland där vi i den första anhalten passade på att tävla lite rallylydnad på Lunds BK (notera att vi inte var där för att jaga SM-poäng, mest bara eftersom vi ändå var i krokarna). Vi var där lite tidigt så vi åkte in och gjorde Lund någon timma - vilken mysig stad! Cyklisterna var dock många och galna. Efter lite fika och chill begav vi oss till BK´t för den tredje starten i mästarklass. Detta var banan vi fick, alla våra svårigheter innehöll den, men jag gillade den då den var lite klurig, speciellt med tempoväxlingen i den kombinationen. 

Jag har inte kört den mest lämpliga uppvärmningen utan med taktiken: "vilafleraveckorochväntapåbanskissenochtränaintensivtentimmainnanstart-tekniken". Funkar hyfsat med en hund som Nässla men inte om man vill vinna ;) Vi fick 84p, varpå det stora avdraget kom av att hon satte sig när vi skulle backa tillsammans (som förra gången, värt att börja träna på det lite bättre med andra ord) och att hon nosade på nalle phu som chillade i frestelsen.. Sen en nos på konen i samband med sändande till kon, det är inget jag faktiskt minns att hon gjorde, det kan också bero på att hon stötte emot den isf. Men jag är jättenöjd med sändandet då hon för första gången sprang rakt fram till den och inte rev den på tävling :) 
Hon blev rätt slut efter den intensiva uppvärmningen och under väntan på prisutdelning däckade hon. 
Hussen var perfekt sällskap på tävling och roade mig glatt när han undrade varför folk lekte "torka toaringen" när de skulle få in hundarna framför sig :D 

Efter tävlingen drog vi till vårt boende i Höganäs och sussade gott. Tills jag vaknade på natten och kände lukten av gaserna som tångavfallet skapat. FYY! Det försvann efter en stund och jag kunde somna om, något missnöjd. 

Tidigt på morgonen var det upp och hoppa och dags för semesterns höjdpunkt, nämligen att besöka Nimis. Hade som tur var googlat det lite och visste att det krävdes oömma kläder och att man skulle leta efter "N" på stigen. På vägen dit i bilen fick vi se fantastiska miljöer och den som tror den behöver åka utomlands för att se vacker miljö - tänk om! (Husse är redan såld på skåne och tänkte nog flytta dit som pensionär - ingen snö och inga mygg)
Första skylten som talar om att vi är på rätt väg

Nässla är inte samarbetsvillig med fotografen!

 I början är stigen helt okej..

För att bli lite brantare och stenigare.. 

..till att bli ännu värre.. 

Att gå i regn hade inte gått!

Sista biten var lite småläskig!

Men sen tornade det upp sig! Efter att man fått lite puls av klättrandet blev det lite skrämmande att se tornen, kändes nästan som något piratigt eller annat läskigt. 

Jag försökte klättra upp i tornet rakt fram men kom bara en av tre våningar innan jag bangade.. 

Allt gjort av gammal drivved

Nässla var nöjd över att få bada

Terrängen var inte direkt lättillgänglig

Tycka vad man vill om konstnären men det här arbetet imponerar!

Givetvis måste vi ha fikapaus med medföljande nougatcroissanter och ostskruvar (de sistnämnda hamnade mest i Nässlas mage). Tror dock vi brände mer än vad vi intog, hempromenaden upp igen var rätt jobbig.. 

Jag valde att gå igenom hela denna vägen upp istället för att klättra

Uppe!
Efter det blev det duscha och ut på roadtrip till Malmö. Där chillade vi mest på stan och åt glass.

Vår stuga. Liiiite skillnad mot Clarion hotel Post, vilket jag föredrar alla dagar i veckan!

Stugan låg dock på stranden så det kompenserar ju

Kvällspromenad längs med strandkanten. Naturreservat överallt. 


Ni hundfolk känner nog igen stilen.. furu och våningssängar.. 
I morse var det dags att åka hem och husse ville se en annan väg än E4 så oturligt nog tog vi vägen förbi Ullared! Han måste ju in där EN gång i livet i alla fall. Vi ställde bilen i garaget så det skulle hålla sig svalt i en halvtimma för Nässla. In och greppa lite hundgodis och annat bra att ha innan vi drog ut igen. Det var filminspelning idag och gubben med frugan som handlar för 50000 om året var där och blev filmad (vi höll oss på rätt sida om kameran dock) och så fick vi se BoboKrull stå och vänta. Tomas ville fråga vart han gjort av Batmobilen men fegade ur. 

Tog en lunch och promenad på plats innan vi begav oss hemåt och stannade till hos sjuklingen Rudi och förgyllde hans dag en liten stund. Skulle hämta upp lite böcker som jag köpt av hans matte (hon har massa gamla böcker, bland annat rasböcker, från förr som hon säljer ut, har ni samma intresse som jag av att läsa sånt så hör av er till henne då hon har fler kvar!). Nässla passade på att jaga katten Alf också, mindre bra, men enligt rapport hade han gömt sig inne och låg i soffan. Phu!
Boken av Patricia McConnell har jag redan läst, men gillar den verkligen! Har recenserat den tidigare i bloggen. 

Nässlas favorit på resan verkar vara att få komma hem igen - äntligen får jag bada i poolen utbrast hon!
Nu är smutskläderna i tvättmaskinen för att hinna bli klara till måndagens resa till Hundcampus. I morgon drar vi på rallytävling igen, något närmare i Eskilstuna. Det är väl det som är semester va? För vila kan jag göra efter jobbet ;) 

Hur kan vi sammanfatta semestern då? Kanske med: 
  • Skåne var jättefint! Åk dit! 
  • Tång luktar skit när det ligger på hög. 
  • Det är varmare där nere trots att solen inte skiner och det blåser. 
  • Folk röker betydligt mer där än här uppe i landet. 
  • Nässla är numera rallymästare också. 
  • Stugor av diverse kvalitet lockar mindre för varje tripp.. Eller jag börjar bli gammal ;)

3 kommentarer:

Susann sa...

Åh, Nimis, där har jag varit två gånger! Och jo, det går att gå där i regn kan jag tala om... Eller snarare halka sig fram ;) Har även besökt hans lilla motorväg på typ 5 kvm eller hur stor den nu är hehe!

Linn sa...

Va!? Motorvägen får du berätta mer om i veckan!

Arlo sa...

Vi tackar för besöket som livade upp oss alla :-)